מסלול הכשרה ב-DBT - ד"ר יפעת כהן

מרכזת הכשרה: ד"ר יפעת כהן

אוכלוסיית היעד: פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עו"ס קלינים, קרימינולוגים קליניים, פסיכיאטרים, מטפלים בהבעה בעלי תואר שני וניסיון קליני, אחיות פסיכיאטריות בכירות.

קורס מבוא: "דיאלקטיקה, ולידציה ופתרון בעיות: יישום עקרונות DBT בפסיכותרפיה" יתקיים בסמסטר א' (22.10.17-26.1.18) ביום ד' בין השעות 18:00-19:30

על התכנית: טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) היא גישה טיפולית אינטגרטיבית ומהפכנית, אשר פותחה ע"י פרופ. מרשה לינהן לבעיות של הפרעה בוויסות רגשי, ובעיקר הפרעת אישיות גבולית, בסוף שנות ה-80. לגישה זאת מספר מאפיינים יחודיים שיכולים לתרום לכל סוג של פסיכותרפיה. מאפיינים אלה חיוניים בעיקר בטיפול באנשים הסובלים מהפרעות אישיות מורכבות, התנהגות אובדנית וקשיים בוויסות רגשי אשר טיפול פסיכולוגי "רגיל" לא הועיל להם. שימוש בעקרונות הטיפול הדיאלקטי התנהגותי יכול לתרום לתחושה של קומפטנטיות אצל מטפלים אשר גם אם למדו תיאוריות פסיכולוגיות שונות, לא למדו בדרך כלל דרכי התערבות ברורות ויעילות. מאפיין ייחודי של הטיפול הוא החלק הדיאלקטי, המסתמך על הפילוסופיה הדיאלקטית של פרידריך הגל. העקרונות הפילוסופים המשמשים בטיפול הם העדר אמת אבסולוטית והצורך בקירוב בין ניגודים תוך תהליך מתמשך של סינתזה. הדיאלקטיקה העיקרית בפסיכותרפיה, עפ"י עקרונות ה-DBT, היא הצורך ליצור קונטקסט של ולידציה וקבלת הפציינט כמו שהוא, תוך ניסיון בלתי נלאה להביא לשינוי. האסטרטגיות הטיפוליות המכוונות לקבלה ושינוי הן ולידציה ופתרון בעיות. סביב אסטרטגיות אלה מתמקד השיח הטיפולי. אלמנט נוסף שלוקח חלק בעמדה הטיפולית הוא ה-mindfulness המהווה מיומנות חשובה ללימוד ותרגול, אך גם עמדה טיפולית של תשומת לב לא שיפוטית לרגע הנוכחי.

בין השאר, נלמד כיצד להתייחס להתנהגות אובדנית, כיצד לנהל ביעילות את השעה הטיפולית וכיצד להגביר את המוטיבציה של מטופלים לקבל טיפול. נצעד ב"שביל הזהב"- הבנת הדיאלקטיקה והשימוש בה בטיפול; נתנסה ב"קסם הולידציה" ונתרגל אנליזה פונקציונלית ואנליזה של פתרונות צעד אחר צעד.

היקף הקורס: 26 שעות אקדמיות 

עלות: 1800

 

קורס ללימוד מיומנויות DBT יתקיים במהלך סמסטר ב' (4.3.18-22.6.18) ביום ד' בין השעות 18:00-19:30

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) הוא טיפול מבוסס מחקר שנמצא יעיל עבור אנשים הסובלים מבעיות מורכבות בוויסות רגשי, ובמיוחד אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית והתנהגות אובדנית. הטיפול כולל מערך של ארבעה אלמנטים עיקריים: טיפול פרטני, לימוד מיומנויות בקבוצה, יעוץ טלפוני וקבוצת הדרכה ותמיכה למטפלים. הבסיס הפילוסופי וההסבר לגבי האסטרטגיות הטיפוליות נלמדים בהרחבה במסגרת הקורס: "דיאלקטיקה, ולידציה ופתרון בעיות: יישום עקרונות DBT בטיפול" שניתן בסמסטר הראשון. במקביל לטיפול הפרטני, משתתפים המטופלים בקבוצה ללימוד מיומנויות, בה הם לומדים כלים מגוונים בהם ישתמשו לשיפור הוויסות הרגשי.

קבוצת המיומנויות כוללת לימוד 4 קבוצות של מיומנויות חיים:

  1. מיומנות הקשיבות (mindfulness) שהיא מיומנות הליבה ועליה מתבססות במידה רבה המיומנויות האחרות. מיומנות זו מתמקדת באימון לתשומת לב ללא שיפוטיות. נתייחס גם לקשיבות בקשר.
  2.  מיומנויות לרכישת יעילות בקשרים בינאישיים: מיומנויות אלה מבוססות על הגישה הקוגניטיבית התנהגותית ומתמקדות בדרכים יעילות לבקש ולסרב.
  3. מיומנויות לויסות רגשי:  גם מיומנויות אלה מבוססות על הגישה הקוגניטיבית התנהגותית ומתמקדות במודל הרגשי וזיהוי מיתוסים.
  4. מיומנויות לעמידות במצבי מצוקה: ריכוז מיומנויות רבות מסוגים שונים להתמודדות עם מצבי משבר אקוטים, וכן עבודה על קבלה רדיקלית של המציאות.

בקורס סמסטריאלי זה אנו מציעים התנסות קבוצתית דידקטית במיומנויות  DBT .  נדגים את לימוד המיומנויות  על המשתתפים, בדומה להנחית קבוצות המטופלים, אך בצורה מקוצרת ודידקטית.

היקף הקורס: 26 שעות אקדמיות 

עלות: 1800

 

על המרצה: ד"ר יפעת כהן, M.D   פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער ופסיכותרפיסטית. מנהלת מכון 'אופק' – מרכז לטיפול ולימודDBT, באבן יהודה. מרצה ומדריכה בטיפול פסיכודינמי בילדים ונוער בחוג ללימודי המשך של פסיכיאטריה של הילד והמתבגר באוניברסיטת ת"א. מרצה בתכניות לימודי המשך בפסיכיאטריה של המבוגר ובתכנית לטיפול בטראומה. מרצה ומדריכה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי של איט"ה. מנהלת מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות ( 1996-2006). מטפלת, מלמדת ומדריכה בגישת DBT במסגרות ציבוריות ופרטיות.  

נרשמים לתכנית כולה יהיו זכאים להנחה של 10%.

 

לרישום