שאלות נפוצות

  • מה עושים במצבי חירום?

הקליניקה מסייעת לאנשים המתמודדים עם קשיים, אך איננה מציעה התערבות במצבי חירום. במידה וקיים חשש לפגיעה מיידית, יש לפנות למרכזי סיוע או לביה"ח הקרוב, אשר ערוכים לתת מענה בכל שעות היממה.

לרשימת טלפונים לחצו כאן

  • מהם השירותים שמציעה הקליניקה?

הקליניקה לשירות הקהילה מציעה טיפולים פרטניים וקבוצתיים למבוגר ולילד, אבחונים פסיכודיאנוסטיים ונוירו-פסיכולוגיים ועוד. למידע נוסף על השירותים השונים היכנסו לכאן (לינק לעמוד שירותי הקליניקה)

  • מהן הסיבות שבגללן אנשים פונים לקליניקה?

אנשים מגיעים לקליניקה מכיוון שהם חווים קשיים בחייהם. הקליניקה עשויה לסייע במצבים כמו דיכאון ו/או חרדה, קשיים במערכות יחסים עם חברים ובני משפחה, קשיים לימודיים או מקצועיים, בעיות עם עמיתים לעבודה או דמויות סמכות, בלבול לגבי הזהות המינית או ההעדפה המינית, התמודדות עם אירועים מצערים או טראומטיים, מחלה או אובדן. אלו הן רק חלק מהסיבות שבגללן פונים אנשים לקליניקה. אתם מוזמנים לפנות ולשתף אותנו במה שמטריד אתכם.

  • מי יכול לפנות לקליניקה?

במסגרת הקליניקה מתקיימים טיפולים לילדים החל מגיל 3, לבני נוער ומבוגרים. הקליניקה משרתת את הקהל הרחב, ואין צורך להשתייך לאוניברסיטה או להתגורר בקרבת מקום. הקליניקה אינה מעניקה שירות לסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן. סטודנטים של האוניברסיטה מוזמנים לפנות לשירותי הייעוץ לסטודנט , הממוקמים גם הם בתוך האוניברסיטה.

  • למי מיועד הטיפול הפסיכולוגי?

הטיפול הפסיכולוגי מיועד למגוון רחב של מצבים וקשיים. זהו תהליך נורמטיבי ובריא המתאים לאוכלוסיה הרחבה. הטיפול הפסיכולוגי עשוי לסייע בהתמודדות עם תקופות משבריות, התלבטויות אישיות או אבל. כמו כן, הוא עשוי לסייע בהתמודדות עם בעיות המלוות את האדם לאורך שנים- מערכות יחסים מורכבות, דפוסי התמודדות בלתי יעילים, חרדות וכן הלאה. סוג הטיפול יותאם באופן אישי לקושי איתו מתמודד המטופל.

  • האם לא עדיף לדבר עם חבר טוב?

שיחה עם חבר עשויה להוות מקור משמעותי לעזרה, תמיכה ושינוי.עם זאת, פעמים רבות מתעוררת התחושה כי במסגרת הקשרים החברתיים, לא נמצא פיתרון מספק לבעיה. במקרים אלו אתם עשויים לחוש צורך במפגש עם גורם מקצועי אשר יוכל לחשוף אתכם לנקודות מבט ולדרכי התמודדות שונות. המפגש עם המטפל הוא מפגש שונה מהמפגש עם חבר טוב. ראשית, לא מדובר באינטראקציה הדדית אלא בכזו המכוונת לצרכי המטופל בלבד. בנוסף, המטפל הוא דמות ניטראלית יותר, אשר איננה קשורה למערכת החברתית שלכם. לפיכך, המפגש עימו הוא דיסקרטי יותר. המטפל רכש כלים המסייעים לו להבין תהליכים פסיכולוגיים, הוא נעזר בידע זה על מנת לקדם את המטופל לעבר מטרותיו. יתרון נוסף של הפנייה לטיפול היא המסגרת הטיפולית, אשר כשלעצמה מסייעת למטופל להתארגן ולהפנות משאבים לצורך התמודדות נפשית.

  • איך אדע מהו הטיפול המתאים עבורי?

בשנים האחרונות התפתחו מגוון שיטות טיפוליות, בניהם טיפול פרטני בגישות שונות, טיפול זוגי, או קבוצתי ועוד. ההיצע הרחב עשוי בהחלט לבלבל. הבחירה בסוג מסוים של טיפול מתבססת על גורמים שונים ויש להתאים את סוג הטיפול לאופיו של המטופל ולצרכיו. במסגרת הקליניקה לשירות הקהילה, פועל צוות מיומן ומנוסה. תהליך הקבלה לקליניקה מאפשר הכרות מעמיקה עם המטופל ועם הסיבות המביאות אותו לפנות לטפול. על בסיס תהליך זה נבחר סוג הטיפול המתאים עבורו.

  • כיצד פונים לקליניקה ומה קורה לאחר הפנייה?

ניתן ליצור קשר בטלפון 03-5318541 או באמצעות טופס צור קשר (לינק לטופס) באתר. במידה ופניתם בטלפון, יש להשאיר פרטים ואחד מחברי הצוות יחזור אליכם. בשיחת הטלפון, תתבקשו לספר בכמה מילים על סיבת פנייתכם. ייתכן ותתבקשו לענות על כמה שאלות, זאת על מנת שנוכל לברר האם הקליניקה היא הכתובת הנכונה ביותר עבורכם. בשיחה זו, נוכל לענות על שאלות ולתת מידע נוסף על הקליניקה. לאחר שיחת הטלפון, יתקיים מפגש בקליניקה. מטרת המפגש היא להבין בצורה מעמיקה את הקשיים המביאים אתכם לפנות לטיפול, ולגבש החלטה לגבי המענה המתאים עבורכם. מפגש זה כרוך בעלות של פגישה טיפולית – 100 ₪.

  • כמה עולה הטיפול?

הקליניקה מציעה שירות פסיכולוגי במחיר מוזל. לתעריפים היכנסו לכאן (לינק לעמוד תעריפי הטיפול)

  • באיזו תדירות מתקיים הטיפול?

לרוב מתקיימות הפגישות הטיפוליות אחת לשבוע, במשך חמישים דקות. שינוי בתדירות הפגישות או אורכן, יעשה בהמלצת המטפל/ת ובהתאם לרצון המטופל/ת.

  • כמה זמן אורך הטיפול?

ככלל, הטיפול בקליניקה מתקיים לאורך שנת הלימודים האקדמית- החל מנובמבר ועד ליולי. עם זאת, משך הטיפול תלוי באופי הקשיים ובמטרות הטיפוליות. ישנם טיפולים שאורכם קצר יותר, ובמקרים מסוימים ניתן להמשיך את הטיפול לשנה נוספת, בהתאם לצורך ולהמלצת המטפל/ת. במרבית המקרים, בשנה העוקבת מתקיים הטיפול עם מטפל/ת אחר/ת.

  • האם המידע אודותי חסוי?

במסגרת הקליניקה, כמו גם במסגרת טיפול פרטית, המטפל/ת מחויב/ת לשמירת סודיות מוחלטת. ניתן למסור פרטים על הטיפול רק לאחר שהמטופל/ת חתמ/ה מרצונו/ה על טופס ויתור סודיות רפואית. על פי החוק, מקרה יוצא דופן הוא מקרה שבו עולה בטיפול מידע על סכנת חיים אותה ניתן למנוע, או מידע על התעללות בילדים או בחסרי ישע. במסגרת הטיפול בקליניקה, מוקלטות השיחות לצרכי הדרכה ולמידה. השימוש בחומרים אלה נעשה תוך שמירה מקסימאלית על טובת המטופל ועל פרטיותו.

  • מדוע כדאי לי להיות מטופל על ידי סטודנט?

הקליניקה לשירות הקהילה היא מקום ייחודי השואף לשלב שתי מטרות- מצד אחד, מעניקה הקליניקה שירות פסיכולוגי נגיש, במחיר מוזל ובזמני המתנה קצרים. מצד שני, מהווה הקליניקה מקום הכשרה איכותי לפסיכולוגים קליניים ושיקומיים. הטיפולים מלווים באופן צמוד על ידי מדריכים מומחים בעלי ניסיון עשיר. כמו כן, בהיותה חלק מהמערכת האקדמית, מציעה הקליניקה טיפולים המבוססים על ידע מדעי המתעדכן באופן מתמיד.

  • האם אני יכול להפנות חברים או בני משפחה לטיפול?

ייתכן כי אתם מזהים בסביבתם אדם קרוב במצוקה ומעוניינים להפנותו לטיפול. אנו מעודדים אתכם לספר על הקליניקה לחברים וקרובי משפחה ולהזמינם לפנות אלינו. עם זאת, לא נוכל לפנות מיוזמתנו לאיש. על מנת להתחיל את תהליך הקבלה, על המטופל לפנות בעצמו לקליניקה.

  • כיצד ניתן להפנות את בני/ביתי לטיפול בקליניקה?

כאשר מדובר במטופל שגילו צעיר מ-18, תוכלו לבצע את ההפניה בעצמכם. חשוב לציין כי על שני ההורים לתת את הסכמתם לכך שבנם/בתם יהיו בטיפול בקליניקה. הטיפול בילדים ובני נוער נעשה במקביל לטיפול או הדרכה להורים. זאת מתוך ההבנה כי קשייו של הילד מערבים את הקשר המשפחתי.

  • מה עושים כאשר אדם קרוב אליי זקוק לטיפול אך אינו מעוניין בכך?

ההחלטה לפנות לטיפול היא החלטה אישית, אשר עשויה להיות מורכבת מגורמים שונים. לא ניתן לאלץ אדם אחר לפנות לטיפול, אך אפשר בהחלט לסייע לו בתהליך קבלת ההחלטה. ייתכן שהאדם עליו מדובר חש כי הוא זקוק לעזרה של גורם מקצועי, אך אינו מודע לאפשרויות הטיפול העומדות בפניו. במצב כזה, אפשר לחשוף אותו למקומות טיפול ולשיטות טיפול שונות. כמו כן, ייתכן שאותו אדם חושש מפני הסטיגמה הכרוכה בפנייה לטיפול. במקרים כאלו, כדאי לשוחח על משמעות הפנייה לטיפול ולנסות להגמיש את עמדתו בנושא. אנשים רבים "מתרגלים" לתחושת העומס והמצוקה ואינם מאמינים כי יוכלו לשפר את איכות חייהם. חשוב להזכיר לאותם אנשים כי בעבר חשו טוב יותר ולהעלות את האפשרות שהסבל שהם חווים איננו הכרחי.

  • מי זקוק לטיפול תרופתי?

בעשורים האחרונים התקדם עולם הרפואה וכיום מצויות תרופות אשר מסייעות במגוון מצבים נפשיים. הטיפול התרופתי מותאם באופן אישי ונקבע על ידי רופא המשפחה או על ידי הפסיכיאטר. על פי מחקרים שנעשו בתחום, במקרים רבים, הפתרון היעיל ביותר הוא שילוב בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי. התרופה עשויה להקל על אלמנטים גופניים ואילו השיחות מאפשרות בנייה וחיזוק. במסגרת הקליניקה, נוכל להפנותך לייעוץ פסיכיאטרי במידת הצורך.

·האם אוכל לקבל ייעוץ פסיכיאטרי במסגרת הקליניקה?

אנו מציעים ייעוץ פסיכיאטרי למטופלים הנמצאים בטיפול פסיכולוגי בקליניקה. הייעוץ יינתן על ידי הפסיכיאטר ד"ר איתי שוב-עמי. השירות יינתן בהכוונת המטפל/ת והסכמת המטופל, והינו כרוך בתשלום.

  • מה ההבדל בין פסיכיאטר לבין פסיכולוג?

פסיכיאטר הוא רופא בהכשרתו, שתחום ההתמחות שלו הוא טיפול נפשי (פסיכיאטריה). הוא מורשה לרשום תרופות ולעיתים גם עוסק בפסיכותרפיה. פסיכולוג אינו רופא ואינו רושם תרופות. ישנם פסיכיאטרים אשר רכשו הכשרה בתחום הטיפול הפסיכולוגי, ועוסקים גם בתחום זה.