קורס מקיף בסכמה תרפיה

 מרצה: הילה הראל עו"ס קלינית

יש המתקשים ליצור ולתחזק קשרים, חוששים ליזום ולהתערבב בין אנשים ומוצאים עצמם שעות רבות בגפם, חווים בדידות. יש הנצמדים לאנשים בכל מאודם, מוכנים לעשות הכל בעבור האחר שרק לא ישאיר אותם רגע לבד וגם הם חווים בדידות בקשר. ויש את אלה הנתונים במרוץ בלתי פוסק להשיג, לנהל, להוכיח ולהשפיע, מקיפים עצמם באנשים ועדין חשים בודדים. אולם אלה שחשים נח וטבעי בחברת אחרים כמו גם בחברת עצמם, אינם מנוהלים מתחושת הבדידות וזוכים לאינטימיות במגוון קשרים משמעותיים.

סכמה תרפיה, אשר פותחה ע"י ד"ר ג'פרי יאנג, הינה גישה טיפולית מהשדה ההתנהגותי-קוגניטיבי המשלבת עקרונות מתיאוריות יחסי אובייקט, התקשרות וגשטלט בשילוב כלים של דמיון מודרך, עבודת כיסאות, זיהוי ושינוי של סכמות קוגניטיביות וטכניקות התנהגותיות לעבודה עם מטופלים המתמודדים עם קשיים ביחסים בינאישיים, דפוסי חיים מכשילים, הפרעות אישיות והפרעות ציר I.

במסגרת הקורס נלמד את מודל 18 הסכמות, נתמקד בפרוטוקולים של סכמה תרפיה להפרעות אישיות המנעותית, תלותית, אובססיבית-קומפולסיבית, גבולית ונרציסטית.

נגדיר את המודים האופייניים לכל אחת מהפרעות האישיות הללו. נלמד כיצד לבסס קשר של קבלה ושייכות עם המטופל הנמנע, קשר מעודד עצמאות וקומפטנטיות עם המטופל התלותי, קשר ספונטני עם המטופל האובססיבי-קומפולסיבי, קשר יציב עם המטופלת הגבולית, קשר הדדי עם המטופל הנרציסט. נרחיב את ההכרות והשימוש בטכניקות הטיפול של 'הורות מתקנת בגבולות תואמים' ו-'קונפרונטציה אמפטית'. נעבוד באמצעים חווייתיים, קוגניטיביים והתנהגותיים המותאמים ספציפית לכל אחד מהמודים, כדי לבסס קשרים בוגרים ומתגמלים המאפשרים למטופל לחוות נינוחות וקירבה לאחר כמו גם עם עצמו.

סכמה תרפיה הינה פסיכותרפיה פורצת דרך, מבוססת ראיות, אשר מצליחה לתרגם הבנה פסיכודינמית מעמיקה של המטופל להתערבויות טיפוליות יעילות וממוקדות.

נושאים שיילמדו בקורס:

  • צרכים אוניברסאליים בסיסיים עפ"י יאנג
  • מודל 18 הסכמות ודפוסי התמודדות מאל אדפטיביים
  • תהליכי הערכה ושימוש בשאלונים
  • המשגת מקרה במושגי סכמה תרפיה ובניית תוכנית טיפולית
  • אסטרטגיות התערבות קוגניטיביות, חווייתיות והתנהגותיות
  • הרחבה על רישום חוויתי מתקן, בדמיון ובעבודת כסאות
  • מצבי סכמה (מודים) בהפרעת אישיות המנעותית, תלותית, אובססיבית-קומפולסיבית, גבולית ונרציסטית
  • אסטרטגיות התערבות ספציפיות ל: מודים ילדיים, מודים של דפוסי התמודדות, מודים הוריים דיספונקציונליים ולבוגר הבריא
  • אומנות הקונפרונטציה האמפטית וההורות המתקנת בגבולות תואמים
  • התמודדות עם מצבי סיכון של פגיעה עצמית ואובדנות
  • חשיפה הדרגתית בדמיון ובמציאות במטרה לבסס את תחושת הנפרדות, מסוגלות עצמית ואת היכולת לפתח אינטימיות

מבנה הקורס: הקורס בן 8 מפגשים. משך כל מפגש 7 שעות אקדמיות (סה"כ 56 שעות אקדמיות). במפגשים ישולבו למידה תיאורטית והתנסויות חווייתיות-מעשיות מעבודתם הקלינית של משתתפי הקורס. ייעשה שימוש בקטעי ווידאו, הדגמות חיות של התערבויות טיפוליות, משחקי תפקידים ותרגול מיומנויות הטיפול.

התנאים לקבלת תעודה של ISST -'החברה הבינלאומית לסכמה תרפיה': גודל קבוצה עד 20 משתתפים, נוכחות של 80% ומעלה משעות הלימוד והשתתפות בסימולציות. הקורס מוכר כשלב ראשון בתהליך ההכשרה למטפלים ומדריכים מוסמכים בסכמה תרפיה.

מיקום ומועדים: הקורס יתקיים באוניברסיטת בר אילן, בסמסטר ב', שמונה מפגשים בימי ה' בין השעות 09:30-15:30. בתאריכים  30/4; 7/5; 14/5; 21/5; 4/6; 11/6; 18/6; 25/6 

9:30-11:00: שעור 1 

11:00-11:30 הפסקה

11:30-13:00 שעור 2

13:30-15:00 שעור 3

עלות הקורס: 3500₪

על המרצה: הילה הראל עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית ומדריכה. בוגרת התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באוניברסיטת חיפה. התמחתה בגישות קלייניאניות ופוסט-קלייניאניות וכן בטיפול התנהגותי קוגניטיבי, בסכמה תרפיה וב- DBT. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית בחיפה ובמושב יודפת שבגליל המערבי. מלמדת סכמה תרפיה בתכניות לפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית ואינטגרטיבית, מדריכה בגישות דינמיות, ב CBT ובסכמה-תרפיה. מתרגלת יוגה ודהרמה. 

ביבליוגרפיה 

Arntz, A., & Jacob, G. (2013). Schema therapy in practice: An introductory guide to the

schema mode approachWest Sussex: Wiley-Blackwell

Arntz, A., & van Genderen, H. (2009). Schema therapy for borderline personality

disorder. West Sussex: Wiley-Blackwell.

Behary, W.T. (2008). Disarming the narcissist surviving & thriving with the selfabsorbed.

Oakland: New Harbinger Pub.

Giesen-Bloo, J., van Dyck, R., Spinhoven, P., van Tilburg, W., Dirksen, C., van Asselt, T.,

Kremers, I., Nadort, M. and Arntz, A. (2006). Outpatient psychotherapy for borderline

personality disorder: randomized trial of schema-focused therapy vs transferencefocused

psychotherapy. Archives of general psychiatry, 63, 649-658.

van Vreeswijk, M., Broersen, J. & Nadort, M. (2012). The Wiley-Blackwell handbook of

Schema Therapy: Theory, research and practice. West Sussex: Wiley-Blackwell.

Young, J.E., & Klosko, J.S. (1993). Reinventiong your life. New York: Plume.

Young, J.E., Klosko, J.S., & Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy: A practitioner's

guide. New York: Guilford Press.

.

 

 

לרישום

תאריך עדכון אחרון : 07/02/2020