טיפול דינמי אינטנסיבי ממוקד

שם המרצה: מר אבישי בן-שטרית

גישת הטיפול הדינמי החווייתי  (Experiential Dynamic Therapy – EDT) הינה "מטרייה" , שתחתיה נמצאות מספר גישות דינאמיות חווייתיות, המתמקדות בעבודה על שחרור רגשות  "אסורים" אדפטיביים שנקברו בלא מודע. בקורס תוצג בעיקר גישתה של McCullough, L.  וחלק מגישתם של  Malan, D. ו - Davanloo, H.

שיטת הטיפול הינה מבוססת מחקר, אינטגרטיבית הנשענת על תיאוריות פסיכודינמיות ותיאוריית הלמידה. השיטה מאפשרת השגת שינוי טיפולי מעמיק ויציב בזמן קצר יחסית לרמת הפתולוגיה.

מטרת ההשתלמות: שיפור יכולת המשתתפים לעבוד באופן ממוקד ולהאיץ תהליכים טיפוליים בעזרת אבחון של מצוקת המטופל והתערבויות בהתאם, על פי המשולשים של Malan, D..

במהלך ההשתלמות ילמדו המשתתפים:

  1. השורשים ההיסטוריים של גישת ה- EDT והאפיונים הייחודיים לה ביחס לתיאוריה הדינמית.
  2. המטהפסיכולוגיה החדשה של הלא מודע   לפי דבנלו:
  1. גישת ה – EDT ותיאוריית ה Attachment.
  2. טראומת ה Attachment, טרנספרנס וקאונטרטרנספרס.
  3. מרכזיות הרגש בטיפול ה- EDT והפוביה מרגשות.
  4. המשולשים של מלאן: משולש הקונפליקט ומשולש האדם- המטרות הטיפוליות המרכזיות- הפורמולציה הפסיכודינמית.
  5. קודקוד הרגש במשולש הקונפליקט- הבחנה בין סוגי רגשות, הפונקציה של הרגשות, הרגשות המורכבים והמסלול הגופני של הרגשות.
  6. קודקוד החרדה: חשיבות הופעת החרדה בטיפול, שלושת ערוצי החרדה וחשיבות ויסות החרדה. מתי החרדה לא מופיעה.
  7. קודקוד ההגנות: הפונקציה של ההגנות הלא אדפטיביות וסוגי הגנות בהקשר לרמות החרדה.

          שלושת מוקדי ההתערבויות הבסיסיות:

  1. זיהוי ההגנות ועידוד לוותר עליהם.
  2. חוויית הרגש וביטויו באופן אדפטיבי
  3. ויסות החרדה

 

          יישומים קליניים:

  1. הבסיס המחקרי לגישת הEDT-. כמה קצר זה קצר?
  2. למי מתאים הטיפול? השימוש בראיון, בשאלונים וב- GAF של ה- DSM.
  3. התחלת הטיפול- יצירת מוקדי טיפול יעילים. בניית הברית הטיפולית המודעת.
  4. כלי ההתערבות בגישות השונות ב- EDT.
  5. הטיפול ברמות התנגדות שונות- טיפול בנטיה להרס עצמי.
  6. שינוי היחס השלילי לעצמי ולאחר. 

 

הלימוד ילווה בלמידה תיאורטית (באמצעות מצגות) וחווייתית, בהדגמות קליניות של המנחה והמשתתפים, כולל צפיה בסרטי וידאו מטיפולים אמיתיים של מטפלים מובילים בשיטה ושלי.

 

על המנחה: אבישי בן שטרית -  פסיכולוג קליני וחינוכי מומחה. עוסק בטיפול דינמי קצר מועד (ISTDP ו – EDT), מרצה בתוכנית ל"פסיכותרפיה ממוקדת קצרת מועד ע"ש אלי חן", וכן ערך מספר ימי עיון בנושא במוזיאון ת"א. העביר השתלמויות במסגרות: פרטיות, "מבטים" של המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, לימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן, שירותים פסיכולוגיים בתוך בתי חולים, מרפאות ברה"ן של קופ"ח כללית ומאוחדת, ביה"ס לפסיכותרפיה באשקלון ובשירותים פסיכולוגיים חינוכיים שונים. בוגר התכנית הבינ"ל של הטיפול הדינמי החוויתי (EDT)  ומארגן את ימי העיון של ה-EDT בהנחייתו של ד"ר אוזימו. פרסם מספר מאמרים על טיפול דינמי ממוקד.

 

על השיטה: שיטת ה- EDT פותחה ע"י חביב דבנלו ודיויד מאלאן ובהמשך ע"י תלמידים רבים כמו ליה מקאלו ופרוצ'יו אוסימו. כמו כן היא מושפעת מתיאוריות ההתקשרות של בולבי וממחקרים עדכניים בחקר המוח. המודל התיאורטי בבסיס הגישה גורס כי מקור הקשיים הנפשיים וההתנהגויות הלא-אדפטיביות הוא קונפליקט ריגשי לא פתור, אשר טמון תחת שכבות רבות של הגנות. פתרון הקונפליקט יתאפשר דרך חיבור לחוויה הרגשית המצויה בבסיס הקונפליקט, בתוך מסגרת של יחסים טיפוליים משמעותיים.

השיטה  מספקת מעין "מפת דרכים" המתווה מסלולים טיפוליים אפשריים בכל שלב בטיפול, ופתוחה גם לאינטגרציה עם מושגים וטכניקות שנגזרו ממודלים שונים ממנה, כדי לאפשר לכל מטפל/ת לישמה בצורה היעילה והמתאימה ביותר עבור/ה ועבור המטופלים הספיציפיים עמם עובדים. 

זוהי שיטה המציעה אינטגרציה אמיתית בין מגוון של מושגים וטכניקות הנמצאים בחזית הפסיכותרפיה כיום:

  • השיטה מבוססת על הבנה פסיכו-דינמית מעמיקה של הכוחות והקונפליקטים המרכזיים בנפש המטופל, ויונקת מהתיאוריה הפרוידיאנית, תיאוריות של יחסי אובייקט ותיאוריית ההתקשרות של בולבי. קיימת חשיבות רבה להיסטוריה ההתפתחותית של המטופל, ולתכנים הלא מודעים כדי להגיע למיפוי ולהבנה של דפוסי התנהגות לא אדפטיביים הגורמים לסבל בחיי המטופל.
  • קיים שימוש רב בטכניקות המסייעות למטופל לחוות רגשות, דחפים ותשוקות ברמה הגופנית והמנטלית. שיטות אלה כוללות חקירה אמפטית של רגשות, טכניקות מתחום הקשיבות (mindfulness), ושיטות של דמיון מודרך וגשטלט המיועדות להמחיש ולאפשר מגע בלתי אמצעי עם רגש.
  • ההמנעות מרגש מומשגת גם על ידי מושג הפחד מרגש (affectphobia ) וקיים שימוש בטכניקות קוגניטיביות התנהגותיות, העוזרות להפחית חרדה ולהתמודד עם המחסומים המונעים מלהרגיש.
  • הדגש הינו על יחסים אמיתיים בטיפול, וההתייחסות לטיפול כמסע משותף בו היחסים הטיפוליים הם כלי מרכזי. הגישה מתבססת על מגוון תיאוריות העוסקות ביחסי מטפל מטופל: תיאוריות פסיכו-אנליטיות, כמו- גם השפעות מן הגישה ההתייחסותית.

 

מועדים ושעות: שישה מפגשים, יום ג', בתאריכים: 19.11, 26.11, 3.12, 10.12, 17.12, 31.12.

בין השעות 16:30-19:45.  

שימו לב - המפגש האחרון שיתקיים בתאריך ה31.12 יתקיים בין השעות 16:30-18:00

היקף הקורס: 24 שעות אקדמיות

עלות: 1700₪

 

לרישום