חלומות

שם המרצה: ד"ר קובי סגל

"לספר חלום היא כנראה הדרך הקלה ביותר שבה מטופל יכול להיות אמתי עם האנליטיקאי, בעיקר כיוון שהוא לא ידע איך לעוות את החומר מבלי להפחית את משמעותו...  אין דרך חיה יותר לתקשר את מצב הנפש מאשר על ידי סיפור חלום...  "  (מלצר (2009): "חיי חלום").

הקורס יתאר את ההיסטוריה של עבודה עם חלומות לפני פרויד והפסיכואנליזה, החלומות בעת העתיקה, בתורה: חלום אלוהי ונבואי – חלום יעקב וחלומות יוסף. ביוון העתיקה  אריסטו חלומות כחלק מהטבע, היפוקרטס והקשר בין חלום לאבחון מחלות.  שיטות הפירוש של חלומות לפני פרויד : שיטת הפירוש הסמלי ושיטת הפענוח.

נלמד גם על  "המוח החולם" - המרכיבים הביולוגים של החלום ומחקרי שינה וחלום עכשוויים.

רוב הקורס יעסוק בדרכים בולטות בפסיכואנליזה לניתוח ופרוש חלומות.  החלום הוא כלי מרכזי לעבודה עם הלא מודע ועם העולם הסובייקטיבי של המטופל. רוב המטופלים מביאים חלומות לתוך הפגישה הטיפולית, אם כי התנגדויות הנובעות מתוך חששות של המטפלים והמטופלים יכולים למנוע הגעת חלומות לטיפול או עבודה משמעותית איתם. ישנן דרכים מגוונות לעבוד עם חלומות ולנתחם. ניתן לראות שיטות אלו כמשלימות זו את זו.

נלמד ארבע גישות מרכזיות בעבודה עם חלומות מפרויד ועד ימינו:

  1. החלום לפי פרויד והגישה הקלאסית – עבודה עם אסוציאציות חופשיות, "זכר היום";
  2. החלום לפי יונג - עבודה עם אסוציאציות "קרובות לחלום" ולסמלים שלו, חלומות חוזרים ,גשר בין המודע ללא מודע;
  3. הפונקציה של החלום לפי ממשיכי קליין  (חנה סגל ,גרינברג ומלצר) : חלום אלבורטיבי , חלום מעורב וחלום ריקון, חלומות "נבואיים" ו- acting out  הקשור לחלום; עבודה עם חלום בתוך פגישה טיפולית.
  4. חלימה לפי ביון וממשיכיו (גרוטשטיין, אוגדן, צ'יביטארזה) –  הפיכת החוויה המודעת לזמינה ללא מודע, לשם חלימה;

לסיום, נקרא על חלומות מהעובר ודרך התינוק והילד (פרויד, פרו, ואחרים).  נלמד על חלומות וחלימה אצל ילדים והעבודה עימם בתוך הטיפול במשחק. איך מזהים חלימה בשעה הטיפולית ואיך עובדים אתה בצורה המאפשרת התפתחות ושינוי טיפולי.

הקורס ילווה במופעים וביטויים של החלום בתרבות ובאומנות -  בספרות, שירה, ציור, מוסיקה, אומנות פלסטית, קולנוע ועוד.

בקורס נתבסס על קריאת מאמרים או פרקים מספרים, וננתח חלומות שיביאו חברי הקבוצה, משל עצמם  ו/או של מטופליהם.

 

על המרצה: ד"ר קובי סגל, פסיכולוג קליני מדריך, פסיכואנליטיקאי מבוגרים, פסיכואנליטיקאי ילדים ונוער חבר בחברה הפסיכואנליטית הישראלית ובחברה הפסיכואנליטית הבינלאומית (IPA).  חבר במגמה הקלינית של הילד ומדריך במסגרת הפרקטיקום של הקליניקה של המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מלמד בתוכנית "התקרבות" של החברה הפסיכואנליטית בישראל, מלמד במסגרת התוכנית לפסיכותרפיה דינמית- בית הספר לעו"ס- אוניברסיטת תל-אביב.  עובד בקליניקה פרטית ברמת גן בהדרכה וטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים.

היקף הקורס: 26 שעות אקדמיות

עלות: 1800₪ 

לרישום

תאריך עדכון אחרון : 28/04/2019